Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

actueel

Nieuwe uitgever SubQ wil beeldverhaal groot maken

Graphic novels en andere beeldverhalen kunnen vanaf nu een weg naar de markt vinden via SubQ, een nieuwe uitgeverij voor graphic novels en andere beeldverhalen. SubQ zich niet wil limiteren tot één bepaald medium. Hun crossmediale aanpak maakt hen eigentijds en uniek. Zo wil de uitgeverij zich naast graphic novels ook richten op strips in de vorm van speelfilm, animatie, interactief project of tentoonstelling. “Strips, films, games en andere beeldverhalen liggen tegenwoordig steeds meer in elkaars verlengde”, zegt Bruno Felix, een van de initiatiefnemers. Hij is film- en transmediaproducent bij Submarine. Dit mediabedrijf brengt speelfilms, documentaires en animaties uit. Bruno Felix bedacht SubQ samen met Paulien Loerts, directeur van Singel Uitgeverijen. Het streven van SubQ is onder andere om het beeldverhaal in Nederland net zo populair te maken als in Frankrijk en België. Hun beider bedrijven zijn betrokken bij de animatieverfilming van de stripbio ‘Vincent’ van Barbara Stok. Ook Bart Wessels van Uitgeverij Q, Remco Vlaanderen van Submarine Channel en stripjournalist Gert Jan Pos zijn betrokken.

Deze zomer verschijnen de eerste drie boeken bij SubQ. In juni zal de eerste graphic novel verschijnen van de Deen Halfdan Pisket over de Armeense genocide, genaamd Deserteur. Vervolgens zal SubQ Economix van Michael Goodwin en Dan Burr uitbrengen en Refugee Republic, waarin journalist Martijn van Tol, tekenaar Jan Rothuizen en fotograaf Dirk-Jan Visser het dagelijkse leven in een Irakees vluchtelingenkamp beschrijven. Voor dit laatste project is tevens een interactieve website ontwikkeld door Submarine Channel. Deze website ontving een Dutch Design Award.

 

Geschreven door Administratie op 05-04-2016.