Zaterdag werd bekendgemaakt dat de bankrekening van E.L. James, auteur van de Vijftig tinten grijs-boeken, inmiddels meer dan tweeënvijftig miljoen euro bevat. Een bedrag waarvan veruit het grootste deel van de schrijvers op aarde alleen maar kan dromen. James haalde het niet alleen binnen met de boeken, maar ook mest de zweepjes, blinddoeken en andere parafernalia die haar bedrijf aan de fans slijt. Ook J.K. Rowling heeft het schrijven geen windeieren gelegd, om nog een voorbeeld aan te halen.

Mocht u zelf ook de lokroep van het schrijversvak voelen, dan is het goed om u ervan te vergewissen dat verreweg de meeste schrijvers geen dik belegde boterham verdienen met hun werk. Toch gloort er hoop nu het, dankzij het internet en het fenomeen van de e-boekuitgave via een site als Bol.com of Amazon.com, steeds makkelijker is geworden om uw schrijfsels aan de man te brengen. Het is een ware hype aan het worden om op deze wijze te publiceren. Maar de nadelen worden nog wel eens verbloemd.

Zo is er de publiciteit. Waar je bij de klassieke uitgave een klein deel van de inkomsten ontving, maar de uitgeverij er wel alles aan deed om jouw boek te promoten, is het bij de eigen uitgave van een e-boek zo dat je zelf het nieuws aan de grote klok moet zien te hangen. Excerpten, persberichten, sociale media volproppen – kort door de bocht moet je alles zelf doen om je boek verkocht te krijgen. Een enorme berg werk om onder de aandacht te komen, terwijl anderen hetzelfde doen voor hun boeken.

Hoe wordt je dan rijk? Tenzij je het geluk hebt om de volgende grote hype af te leveren moet je dat maar uit je hoofd zetten. Schrijven kan een leuke bijverdienste zijn, maar als je groot inzet is de teleurstelling groot. Laat het balletje rollen en zie waar het stopt. Natuurlijk kan je er wel voor zorgen dat je boek beter te vinden is en hopelijk beter verkoopt. Trefwoorden zijn daarbij van groot belang. Lees je manuscript goed door en stel een lijst samen. Ga gericht berichten schrijven op fora waar men boeken uit hetzelfde genre leest. En ga niet af op hypes, want de ene is nog niet voorbij of de volgende dient zich alweer aan.

Geschreven door Rory Ceulen op 29-06-2015.