Is het boek door de mangel gehaald? Onder fraai versta ik heel wat anders. Ik dien een klacht in bij Boekwinkeltjes. In deze of soortgelijke bewoordingen drukte een merkbaar ontstemde koper zich uit in een e-mail die hij mij deed geworden kort nadat hij het boek had ontvangen. Beste lezer, de man had (een beetje) gelijk. Het ging om een boek met halfharde kaft waarvan de bovenste helft van het boekblok bij de rug wat bobbelig was, waarschijnlijk als gevolg van suboptimale binding. Vochtschade was zeker niet in het spel. Ik had nagelaten dit alles te vermelden bij de beschrijving van de conditie van het boek; akkoord, mijn fout.

Nadat ik met excuses per ommegaande het reeds voldane bedrag (plus een bedrag ter dekking van portokosten en kosten van verpakkingsmateriaal) had teruggestort, verzocht ik mijn heetgebakerde klant vriendelijk het boek te retourneren. Na enkele dagen viel het op mijn deurmat.

Ik kon niet nalaten hem vervolgens vriendelijk te verzoeken mij een afschrift van zijn klacht bij Boekwinkeltjes toe te sturen zodat ik mij middels mijn juridisch adviseur (mijn wederhelft wel te verstaan) grondig kon voorbereiden op de verdediging in de rechtszaal. Ik liet hem ook weten dat ik bevreesd was voor een hoge schadeclaim voor het ongemak, en met name voor de door hem geleden emotionele schade. Bovendien gaf ik hem het ongetwijfeld volstrekt overbodige doch gratis advies nooit meer een boek bij mij te bestellen. Noch van deze dreigklant, noch van Boekwinkeltjes heb ik verder iets vernomen.

Enkele weken later verkocht ik het boek aan iemand die de bobbelige bladzijden, die ik nu uiteraard op de website vermeld had, voor lief nam.

De boekenhobbyist uit Utrecht

Geschreven door internetcolumnist op 21-03-2017.