Tussen de middelbare scholieren, prinses Laurentien, Javier Guzman en een zee van schrijvers en presentatoren, stond schrijfster en WriteNow! veterane Maartje Wortel (1982) bij haar eigen stand, waar ze schrijfadviezen gaf aan middelbare scholieren. Zelf debuteerde ze in 2009 bij De Bezige Bij met de verhalenbundel Dit is jouw huis, schreef ze in 2011 haar romandebuut Half Mens (goed voor de BNG Nieuwe Literatuurprijs) en geeft ze af en toe les op kunstacademies. Kortom, de perfecte kandidate om scholieren op weg te helpen met hun teksten. Een kort gesprek over hoe zij de Dag van de Literatuur beleefde.

Wat waren je algemene indrukken van de Dag van de Literatuur?

De dag van de Literatuur is een goede dag om scholieren kennis te laten maken met literatuur. Er is een breed opgezet programma. Een erg goed initiatief.

Was je vanaf het begin aanwezig? En ben je tot het einde gebleven?

Ik was vrijwel vanaf het begin aanwezig omdat Prinses Laurentien bij de WriteNow! Stand langskwam.

Heb je, naast je eigen activiteit, nog de kans gekregen rond te kijken, bijvoorbeeld bij optredens? Heb je andere schrijvers kunnen spreken?

Ik heb niet veel kunnen zien. Tijdens de pauze en bij de stand van de boekhandel heb ik wel met andere schrijvers kunnen schrijven. Na afloop ben ik samen met Philip Huff op kraamvisite gegaan bij de schrijfster Sanneke van Hassel.

Je stond op de Dag van de Literatuur bij je eigen – om het maar zo uit te drukken – “standje”, waar je middelbare scholieren en overige gasten schrijfadviezen gaf in het kader van WriteNow!, een schrijfwedstrijd voor jongeren waar je in het verleden zelf ook aan hebt meegedaan (en hebt gewonnen). Hoe verliep het advies geven? Vond het moeilijk of juist makkelijk om dit te doen, had iedereen überhaupt een tekst bij zich…?

Het is heel mooi om te zien dat scholieren bezig zijn om zelf teksten te schrijven. Ze staan open voor kritiek en willen echt beter worden. Het is niet moeilijk om te praten met scholieren over hun teksten omdat de mensen die bij de stand komen echt iets willen leren. Niet iedereen had een tekst bij zich, dan wordt het wel een stuk moeilijker.

Wortel-Maartje-Michiel-van-Nieuwkerk-AEG-voor-en-pers

Je hebt deze aspirant auteurs slechts voor korte tijd kunnen spreken, maar zaten hier beginnende schrijvers tussen waarvan je dacht “deze zou het wel eens kunnen maken?” of “deze zou de Write Now! wedstrijd wel eens kunnen winnen?”

Nu moet ik natuurlijk; JA, zeggen. Maar serieus: het verbaast me iedere keer weer hoeveel goede schrijvers in de dop deelnemen aan de wedstrijd. Ze schrijven het verhaal op geheel eigen kracht, en dat is knap. Auteurs krijgen natuurlijk begeleiding van een redacteur en de uitgever, maar de scholieren schrijven geheel vanuit zichzelf. Heel knap.

Zijn er naast middelbare scholieren andere gasten langsgekomen voor advies? Zo ja, merkte je dat er een verschil was in de verhalen van deze gasten en de middelbare scholieren?

Nee, er zijn geen andere gasten langsgekomen om hun tekst te laten beoordelen. Ik geef af en toe les op kunstacademies, je merkt uiteraard een verschil in taalgebruik en in de onderwerpen. Scholieren vliegen nog al eens uit de bocht, maar dat is ook wel leuk en je moet vooral alles proberen om te weten wat je wel en wat je niet kunt doen.

Wat vond je in het algemeen van deze verhalen?

Opvallend goed van opbouw.

Wat is het meest opvallende verhaal dat je hebt gehoord?

Er kwam een jongen aanzetten met een heel boekwerk.

Waren er ook mensen die het niet met je advies eens waren?

Ongetwijfeld, maar dat hebben ze niet tegen mij gezegd.

Kunnen we je terug verwachten op de volgende Dag van de Literatuur?

Wie weet…

Geschreven door Zadok Samson op 20-03-2013.