Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

actueel

Koning, keizer, admiraal, fouten maken we allemaal

Vergissen is menselijk, een fout is zo gemaakt, soms blunder je erop los. Dat geldt dus ook voor de internetboekverkoper maar evenzeer voor de koper en de vervoerder.

Hieronder een caleidoscoop van miskleunen waarmee ik in de afgelopen tien jaar als boekverkoper te maken heb gehad.

Onjuiste postcode. Heb ik mijzelf nog niet aan bezondigd maar werd ik enkele malen per jaar mee geconfronteerd. Soms loste Postnl het probleem op maar wel ten koste van een (zeer) vertraagde bezorging.  Meestal werd het boek naar mij, de afzender, geretourneerd. Steeds werden de verzendingskosten voor opnieuw toesturen door de koper vergoed.

Verkeerde boek. Een mevrouw bestelde Brida van Paulo Coelho. Ik stuurde toe Tirza van Arnon Grunberg. Ik herstelde mijn blunder, verontschuldigde mij en deed haar Tirza cadeau.

Boek terug naar afzender. Op een boek om onduidelijke reden op de deurmat van de afzender te deponeren, schijnt Postnl een abonnement te hebben! Het is mij slechts éénmaal gelukt, na een hoop gedoe en de nodige ergernis, de schade op Postnl te verhalen. Ter compensatie van het ongemak kreeg ik een extra setje postzegels toegestuurd, dat nu weer wel. Deze uitzondering heeft er echter niet toe geleid dat ik in voorkomende gevallen nog moeite doe de verzendingskosten terug te krijgen. Enigszins chagrijnig accepteer ik ongemak en verlies; op naar de volgende verzending.

Verkeerd afleverpunt. Het boek moest naar een afleverpunt (parcel shop) in Hilversum. Na ruim een week werd mij duidelijk dat het boek was afgeleverd bij een parcel shop in Zeist terwijl het juiste afleverpunt “luid en duidelijk” stond te lezen op de adreslabel. De koopster benaderde mij met de vraag of ze het boek moest ophalen in Zeist! Na heel wat vijven en zessen inclusief een bezoek aan het afleverpunt in Zeist en een reeks telefoontjes bereikte het boek drie weken later (!!) de Hilversumse koopster!

Fout e-mailadres. Afgaande op de frequentie waarmee ik word geconfronteerd met een onjuist e-mailadres, concludeer ik dat een typefout in een e-mailadres zo is gemaakt. Soms is de fout dusdanig voor de hand liggend dat je deze kunt corrigeren. Lukt dit niet dan is een telefoonnummer een uitkomst maar helaas ontbreekt dit (veel te) vaak. Enkele malen ben ikzelf in de fout gegaan door aan de vervoerder een verkeerd e-mailadres op te geven als gevolg waarvan de ontvanger geen bericht ontving dat het boek bij het afhaalpunt was gearriveerd. Als regel het e-mailadres driemaal controleren werkt (voor mij tot nu toe!).

Boek moeilijk/niet te vinden. Hardnekkig probleem waarmee ik met mijn tien jaar ervaring nog steeds kamp. Oorzaken: te ingewikkeld opbergsysteem? Foute nummering? Boek op de verkeerde plaats teruggezet? Boek verkocht/opgeruimd maar abusievelijk op de site laten staan? Gevolgen: vaak urenlang zoeken en grote opluchting als het boek toch nog tevoorschijn komt. Frustratie, ergernis en slecht humeur als de zoektocht niets oplevert. Idem als vrijwel direct duidelijk is dat ik het boek niet meer heb. Dan rest mij slechts het boetekleed aan te trekken en mij bij de koper te verontschuldigen. Opvallend genoeg vertonen kopers vaak alle begrip en geven hoogstens blijk van enige teleurstelling. Zou men zich herkennen in de gevoelens van frustratie en ergernis?

Strafporto. Plak je te weinig postzegels dan is strafporto begrijpelijk en alleszins redelijk. Maar is de boete overduidelijk ten onrechte dan voel je je door Tante Pos bij de neusgenomen. Ik deed een boek, voldoende gefrankeerd, op de bus. Het werd keurig op tijd afgeleverd maar wel met het verzoek aan de ontvanger een bedrag x te betalen vanwege te weinig porto. Het had als pakket gefrankeerd moeten worden, aldus de toelichting, terwijl ik het boek probleemloos op de (overbekende oranje) bus had gedaan. Met excuses heb ik de klant financieel schadeloos gesteld en ben licht gefrustreerd overgegaan tot de orde van de dag maar wel met het stellige voornemen wraak te nemen op Tante Pos door abusievelijk niet afgestempelde postzegels te hergebruiken.

De boekenhobbyist uit Utrecht

 

Geschreven door internetcolumnist op 11-12-2017.