Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

het boek was beter

De beste boekverfilmingen, een top 5

Door Zadok Samson

Boeken bieden een onuitputtelijke inspiratiebron voor filmmakers. Geen wonder dat er door de tijd heen zoveel romans zijn verfilmd. De ene keer gaat het om een obscuur werkje dat door de magie van de camera plotseling een publiek vindt, de andere keer blijft het angstvallig leeg in de bioscoopzaal. Wat is nu een goede boekverfilming? Laten we eens een tussentijdse top vijf opstellen aan de hand van eerdere besprekingen in deze rubriek.

Komt een vrouw bij de dokter, gebaseerd op de gelijknamige roman van Kluun

Kluun deed zijn debuut voorkomen als postmoderne literatuur, in werkelijkheid bleek het een egodocument te zijn met een stijl die aan alle kanten rammelt. Beginnend regisseur Reinout Oerlemans maakte korte metten met het zelfingenomen toontje en liet zien dat er weldegelijk een mooi verhaal in zit. Zonder alle platte humor en bijdehante opmerkingen is de laatste scène zelfs ontroerend geworden. Carice van Houten en Barry Atsma zijn perfect als koppel.

 

Tirza, gebaseerd op de gelijknamige roman van Arnon Grunberg

Het belangrijkste boek van de 21e eeuw? Die erekrans mag zeker worden betwijfeld. Een hoogtepunt in het nog steeds groeiende oeuvre van Arnon Grunberg? Dat zeker. Een verfilming kon natuurlijk niet uitblijven. Zonder de theatrale, bombastische stijl van Grunberg, is Tirza scherper en indringender. Daarbij wijzigden de makers het eind voor een extra kopstoot.

 

Das Experiment, gebaseerd op Black-Box van Mario Giordano

Het idee van Mario Giordano was goed: een dramatisering van het Stanford-experiment. Alleen verslikte hij zich in te veel bijpersonages die bijster weinig hebben in te brengen en voelde de roman soms langdradig aan. Regisseur Oliver Hirschbiegel en haalde slechts de noodzakelijke elementen eruit, hoofdrolspeler Moritz Bleibtreu gaf huilebalk Tarek een flinke boost zelfvertrouwen, en ziedaar: een beklemmende psychologische thriller die met gemak het boek overstijgt.

 

The Road, gebaseerd op de gelijknamige roman van Cormac McCarthy

Stillistisch is The Road al vrij kaal, hoewel McCarthy toch de nodige poëzie weet te brengen in een boek over een wereld die is vergaan. John Hillcoat besloot deze kale stijl nog kaler te maken. Resultaat: een keiharde, meedogenloze film die geen genade toont voor zijn personages. De vader en zoon relatie wordt op prachtige wijze verbeeld, het geweld is nog harder. Vond je het boek al heftig, de film is nog rauwer.

 Godfather

The Godfather, gebaseerd op de gelijknamige roman van Mario Puzo

Het scheelde weinig, of Francis Ford Coppola had de epische roman van Mario Puzo nooit verfilmd. Wat moest hij met deze troep? Hij wilde kunst maken (zoals Twixt, die nog steeds in Nederland moet verschijnen), geen derderangs actiefilm. Vriend George Lucas wist hem te overtuigen het alsnog te doen, en voila, een klassieker was geboren. Het boek weet de personages meer uit te diepen en hun acties meer te motiveren, de film heeft laten zien dat actie en een flinke portie drama prima samen kunnen gaan. Bovendien heeft het Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Diane Keaton, John Cazale en Robert Duvall.

Geschreven door Zadok Samson op 14-08-2013.