Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

het boek was beter

Hart van de Apocalyps

Door Zadok Samson

Dat The Godfather onverwacht uitgroeide tot een monstersucces, moet filmmaker Francis Ford Coppola veel zelfvertrouwen hebben gegeven. Dus zodra hem Apocalypse Now werd aangeboden, ging hij ervan uit dit klusje wel even te klaren. Het resultaat: een dramatische productie met als uitkomst een klassieke oorlogsfilm.

Het filmscript was geschreven door John Milius, die zich daarbij baseerde op de roman Heart of Darkness van Joseph Conrad. Daarnaast keek hij de kunst af bij onder andere Aguirre: Der Zorn Gottes, waardoor lang niet alles uit het boek in de film terugkomt. Coppola verwachtte dit varkentje wel even te kunnen wassen en was dan ook nogal verbijsterd toen het varkentje terugbeet. En niet zo’n beetje ook. Dat de film überhaupt af kwam en in de bioscopen verscheen, mag gerust een wonder worden genoemd.

In het boek draait het om scheepskapitein Marlow, die via de rivier de Kongo moet afreizen naar de tirannieke kolonel Kurtz. Gedurende de reis raakt Marlow ervan overtuigd dat Kurtz eigenlijk helemaal niet zo’n slechte man is. Op het einde is hij zelfs bereid de doodzieke kolonel te helpen.

In de film speelt Willard (Martin Sheen) de hoofdrol.  Hij heeft juist de opdracht gekregen om kolonel Kurtz (Marlon Brando) te doden. Hoewel hij wel degelijk op een bepaalde manier in de ban raakt van Kurtz en zijn gestoorde filosofie, voert hij uiteindelijk zijn taak als huurmoordenaar uit.

Zowel de roman als de film...

Er kan van alles gebeuren, niets of niemand is te vertrouwen

zijn vrij lastig te vergelijken. De makers hebben zich immers gebaseerd op ander bronmateriaal. De film heeft dan ook meer weg van een interpretatie van de roman dan een daadwerkelijke verfilming ervan.apo

Heart of Darkness weet de lezer mee te nemen op wat het beste omschreven kan worden als een reis door de hel. Er is steeds sprake van duisternis en continu heerst een broeierige sfeer. Er kan van alles gebeuren, niets of niemand is te vertrouwen. Deze sfeer heeft Coppola perfect over weten te brengen, hoewel Apocalypse Now bij vlagen meer iets psychedelisch heeft en Heart of Darkness meer een donkere reis lijkt door de verstoorde menselijke psyche. De film is een oorlogsfilm die de waanzin verbeeldt, tegenover het boek dat een oorlogsboek is dat de horror ervan verbeeldt.

Enerzijds is er de neiging de film te verkiezen boven het boek. Milius heeft een prima script geschreven op basis van de roman en Coppola weet op huiveringwekkende wijze de waanzin van de Vietnamoorlog te verbeelden. Anderzijds weet het boek de lezer mee te sleuren op een helletrip, die naar het einde toe steeds donkerder wordt. De schrijfstijl van Conrad zal echter niet door iedereen gewaardeerd worden. Waarschijnlijk zal dit er toch voor zorgen dat het publiek de voorkeur geeft aan de film.

Geschreven door Vincent op 25-09-2013.