Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

het boek was beter

Verboden liefde tussen broer en zus

Incest vormt nog altijd een dankbaar onderwerp voor filmmakers en schrijvers: gewaagd, controversieel en tegelijkertijd zal het altijd nieuwsgierigheid wekken bij het publiek. Bij Ian McEwan zullen de eerste twee elementen hebben meegespeeld toen hij The Cement Garden schreef. Een onder de huid kruipend coming-of-age-verhaal waarin vier kinderen aan hun lot worden overgelaten nadat hun ouders zijn overleden. Terwijl de oudste zoon in de puberteit zit, krijgt zijn zusje een relatie met een veel oudere man. Jaloezie ligt op de loer.

220px-The_Cement_Garden_FilmPoster

Andrew Birkin nam het besluit McEwans debuut te verfilmen en weet de lome, hypnotiserende sfeer prachtig over te brengen op het witte doek. Hij wordt hierbij geholpen door de broeierige beelden, geschoten door cameraman Stephen Blackman, die de film doorspekt met stoffige industrieterreinen en van de woning een waar spookhuis weet te maken. Charlotte Gainsbourg is perfect als de wulpse Julie voor wie haar broer Jack gevaarlijke gevoelens begint te koesteren, Jochen Horst overtuigt als haar gladde vriend Derek. Het einde is misschien iets te bombastisch, maar dat neemt niet weg dat het zowel zal fascineren als tot afgrijzen zal stemmen.

Toch valt er één ding op te merken, en wel over Andrew Robertson als Jack. In de roman wordt...

Een vergelijking is lastig te maken

hij beschreven als een jongen die heimelijk seksuele gevoelens voor zijn zus koestert en tegelijkertijd worstelt met zijn volwassenwording. Hij wordt neergezet als iemand met een eigen wil, die zich niet de wet laat voorschrijven. Robertson verbeeldt Jack weliswaar op deze manier, maar geeft hem tegelijkertijd iets onbenulligs mee. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met zijn slungelige uiterlijk en lange haar, waar hij zich regelmatig achter verstopt. Ook dat in het boek zijn gedachtes worden beschreven en we meer inzicht krijgen in zijn persoon, zal hiermee te maken hebben.

Het belangrijkste – de verboden aantrekkingskracht tussen hem en Julie – weet dan weer wel te goed uit de verf te komen. Gainsbourg laat in haar eerste rol zien een sterke actrice te zijn die een perfecte tegenpool vormt tegenover haar introverte broer die met rust wil worden gelaten. Als duo weten ze te schitteren, zodra ze echter gescheiden van elkaar hun prestaties moeten leveren, komt de onbenullige Jack naar voren en verliest hij aan geloofwaardigheid.

Een vergelijking is lastig te maken; in het boek staat Jack steviger in zijn schoenen, de film weet de mysterieuze sfeer perfect over te brengen en doet dit misschien zelfs beter dan het boek. De film is alleen de moeite waard voor de debuterende Gainsbourg, het boek zal wat meer psychologisch inzicht bieden.

Geschreven door Zadok Samson op 25-07-2013.