Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

van harte

Renske de Greef (19 februari 1984)

Door Ton van der Molen

Renske de Greef by Ruud PosZe is jong, mooi en heeft al een aardig plankje boeken op haar naam: Renske de Greef, geboren in 1984. Ondanks haar jonge leeftijd zit De Greef al vijftien jaar in het schrijversvak, want vanaf haar zestiende publiceerde zij in het online jongerenmagazine Spunk. Veel van haar boeken zijn bundelingen van columns, maar ze publiceerde gelukkig ook enkele romans. De eerste daarvan, Was alles maar konijnen uit 2007, is een waar meesterwerk. Dat boek komt hier binnenkort aan de orde in de rubriek ‘Blijvertjes’.

Als columniste was Renske de Greef al direct buitengewoon succesvol. Niet zo vreemd, want zoveel onschuldig ogende meisjes die vrijmoedig schrijven over hun eigen belevenissen met seks en relaties zijn er niet. Daar komt dan nog bij dat De Greef ècht kan schrijven en vaak buitengewoon grappig is.

In 2004 verscheen een eerste bundeling van haar columns: Lust; Liefde, seks & bambihertjes. Het boek werd meer dan eens herdrukt en ook in Duitsland uitgebracht. De Greef werd vervolgens columniste bij onder meer de Belgische krant De Morgen en later bij nrc.next. Het gaat dan steeds minder over seks, maar over ongemakkelijke situaties, ‘de lichtvoetige paniek van alledag: een krakend broodje eten in een doodstille treincoupé (..)’, aldus de flaptekst van Geen paniek, een keuze uit de columns uit nrc.next (2012). Nog altijd grappig en goed geschreven, maar niet meer zo spannend als haar eersteling.

De Greefs belangstelling voor Afrika leidde tot een paar boeiende boeken. In Seks in Afrika (2005) gaat zij in Malawi, Kenia, Mali en Oeganda op zoek naar de seksuele zeden en gewoonten van de Afrikanen. En in haar tweede roman, En je ziet nog eens wat (2009), beschrijft zij het leven van jonge vrijwilligers in Tanzania. Het eigenwijze meisje Guusje beleeft er samen met een vriendin talloze komische avonturen en ontdekt dat het niet zo makkelijk is om idealistisch te blijven.

En je ziet nog eens wat is een hoogtepunt in het werk van Renske de Greef, alleen overtroffen door Was alles maar konijnen, dat veel serieuzer van toon is.

Eind 2013 stopte De Greef met het schrijven van columns in NRC om er vervolgens weer terug te keren met illustraties. Ook is ze sinds 2014 columnist van computerblad MacFan. Haar aanwezigheid als columnist in de media blijft sterk. Hopelijk werkt ze daarnaast in stilte aan een nieuwe roman, want daarvoor is het inmiddels de hoogste tijd. Renske de Greef, van harte gefeliciteerd!

Geschreven door Ton van der Molen op 18-02-2015.