1 | Claudianus, Claudius |
Verzamelde gedichten | |
2 | Celan, Paul |
Gedichten | |
3 | Wolkers, Jan |
Turks fruit | |
4 | Alighieri, Dante |
De goddelijke komedie | |
5 | Reve, Gerard |
De avonden | |
6 | Palmen, Connie |
De wetten | |
7 | MacCheyne, Robert Murray |
Laat U met God verzoenen | |
8 | Tolstoi, Leo |
Anna Karenina | |
9 | Biesheuvel, J.M.A. |
In de bovenkooi | |
10 | Schmidt, Annie M.G. |
Pluk van de Petteflet |
- Home
- achtergrond
- Wildcard voor Plötz & Betzholz op de Frankfurter Buchmesse.
Wildcard voor Plötz & Betzholz op de Frankfurter Buchmesse.
Door Rinske Koop
De Frankfurter Buchmesse had dit jaar 2,3 procent meer bezoekers dan vorig jaar. De beurs liet duidelijk zien dat het met zijn tijd meegaat: het schonk aandacht aan verscheidene groeimarkten per regio en per medium. Er was ruimte voor online content en unieke marketingstrategieën van start-ups. Deze start-ups werden zichtbaar door het introduceren van de Wildcard prijs. De prijs, een gratis stand van 8m2 op de beurs, werd uitgeloofd aan projecten met een innovatief karakter. Originele inzendingen volgden, van digitale boekenkasten en apps voor literaire rondleidingen tot crossmediale verhalen voor kinderen. De winnaar van de Wildcard werd start-up Plötz & Betzholz.
Plötz & Betzholz financierden de uitgave van hun eigen boek door middel van crowdfunding en wisten het zo ver te schoppen dat zij een hit op Amazon werden. “Selfmade-Bestsellers” noemen Plötz & Betzholz zichzelf. Hun formule: zij maken e-books en POD-boeken voor YouTube beroemdheden. Daarbij verleggen zij als uitgever de focus naar een gloednieuwe doelgroep. De uitgever profiteert van het mediasucces van de auteur en de auteur krijgt hiervoor redactionele begeleiding en een nieuw platform terug. Dat noemt men een win-winsituatie. Tot nu toe geeft Plötz & Betzholz duidelijk de voorkeur aan een bepaalde thematiek: die van de gewone man die het tot held schopt. Daar kan een groot publiek zich mee identificeren. Zij doelen op een succes als dat van Paul Potts die het van schaamtevolle underdog via goede mediamarketing tot eersteklas operazanger schopte. Terug naar Plötz & Betzholz; bij hen ligt de nadruk nu nog op de Duitse markt. Sommige YouTube successen zijn misschien te Duits om aan te slaan in de rest van de wereld. Het succes van Benjamin Fokken is daarop een uitzondering. Het boek van Fokken verscheen in 2015 onder de titel Ich bin ich – und wir sind viele! Het is een authentiek boek dat een grondige blik in het zielenleven van een pestslachtoffer biedt.
Het begon allemaal met een zelfgemaakte video van Fokken op YouTube. In deze video zie je hem in beeld terwijl hij borden met tekst voor zijn buik houdt, zoals Bob Dylan dat op vergelijkbare wijze deed in ‘Subterranean Homesick Blues’. Op de borden heeft hij zijn ervaringen met pesten in kernzinnen gevat. Op het laatste bord staat confronterend: ‘Zou jij dat willen?’. Zijn video is reeds vijf miljoen keer bekeken en is een hit. In zijn boek Ich bin ich – und wir sind viele! is vervolgens te lezen hoe Benjamin jarenlang werd beledigd, vernederd en bedrogen. Je gaat meeleven met zijn eenzaamheid en weerloosheid. Hij analyseert wat de doorslag gaf tot het systematisch pesten. In de laatste hoofdstukken wordt goede raad meegegeven voor een pestslachtoffer en diens omgeving. De schrijver benadert ‘pesten’ als een virus dat bestreden kan worden. Het boek werd in Duitsland in meer dan 1000 scholen geïntroduceerd. Hopelijk komt er snel een Nederlandse vertaling voor onze kinderen.
Ich bin ich – und wir sind viele. Wie Benjamin Fokken Mobbing besiegte
Benjamin Fokken, Dennis Betzholz
Uitgeverij Plötz & Betzholz
Reacties op "Wildcard voor Plötz & Betzholz op de Frankfurter Buchmesse."
No comments yet