Boekennieuws.

Nieuws, reportages en achtergronden uit de wereld van het boek

actueel

Lees Voort! Leescoalitie roept grootouders op

Om de leescultuur in stand te houden is de Leescoalitie gestart met de campagne Lees Voort!

Kort geleden werd bekend dat onder de 15-jarigen kinderen in Nederland de leesvaardigheid onvoldoende bleek en lezen door deze kinderen al tijdverspilling werd gezien. De Leescoalitie wil hierbij het tij keren en heeft zich daarom gericht op de grootouders om de liefde voor het lezen weer door te geven aan hun kleinkinderen.

Door een team van bekende opa’s en oma’s zal de campagne aangestuurd worden waarbij ook Janny van der Heijden en Frits Barend hun bijdrage zullen leveren. Om andere grootouders te inspireren zullen zij de komende anderhalf jaar in actie komen door te informeren en het goede voorbeeld te geven.

De campagne is in het leven geroepen omdat het leesplezier en de motivatie tot lezen bij kinderen in Nederland gedaald is en blijft dalen.

Van de 3,4 miljoen grootouders die we hebben in Nederland, hebben er 76% kleinkinderen onder de 12 jaar. Veel grootouders passen tenminste een keer per week op hun kleinkind(eren) of ziet de kleinkinderen regelmatig. Juist daarom roept de leescoalitie deze grootouders op tijdens deze momenten hun kleinkinderen voor te lezen. Ook de kinderen zelf laten (voor)lezen kan het kind stimuleren.

Tijdens de aftrap medio februari wordt het hele ambassadeursteam bekend gemaakt. Dit team van grootouders, waaronder Janny van der Heijden en Frits Barend geven vanaf februari 2020 het goede voorbeeld. Er zullen hiervoor diverse evenementen en media-optredens zijn. Ook deze zullen bekend gemaakt worden rond februari.

De Leescoalitie werd opgericht in 2012. Leescoalitie is samenwerkingsverband tussen Stichting Lezen, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de Koninklijke Bibliotheek, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en het Nederlands Letterenfonds.  De krachten worden gebundeld om zoveel mogelijk mensen te stimuleren tot het lezen en voorlezen. Jaarlijks worden er gezamenlijke campagnes georganiseerd waar de inzet op onderwerp of doelgroep wordt gericht. De VriendenLoterij helpt sinds 2019 de Leescoalitie om de leestcultuur in Nederland te versterken.

Geschreven door Edwine Bos op 20-12-2019.