Een bestelling annuleren komt veelvuldig voor: ik blijk het boek toch in de boekenkast te hebben staan; ik hoor zo net dat ik het boek kan lenen van de buurvrouw; de bibliotheek blijkt een exemplaar te hebben; ik heb de verkeerde titel besteld.

Als een bestelling wordt afgeblazen, sta je als verkoper niet te juichen. Je biedt het boek weer te koop aan en gaat over tot de orde van de dag.

Vervelender wordt het als je een boek al hebt ingepakt en gefrankeerd. Voor mij werkt in zo’n geval het beste niet reageren (een beetje in het onzekere laten dus), het boek meteen uitpakken, postzegels uitknippen of afweken en het boek terugzetten en weer te koop aanbieden. Klaar, volgende klant.

Problematisch wordt het als een (onvoorwaardelijke) bestelling wordt geannuleerd nadat je het boek op de bus hebt gedaan. Overkomt mij zo nu en dan en is mede het gevolg, denk ik, van achteraf betalen waarin ik overigens blijf volharden nademaal vooraf geldvragen mij sowieso tegen de borst stuit en vaak vlotte toezending in de weg staat. Eigen schuld, dus niet zeuren hetgeen ik dan ook niet doe. Ik breng alleen te berde wat mijn ervaringen zijn. Sommige afbestellers erkennen hun vergissing en nemen het boek gewoon af en betalen vlot. Anderen vragen zich af hoe het nou verder moet hetgeen altijd resulteert in een voor beide partijen acceptabele deal. Een enkeling reageert boos dat ik het boek pas had mogen toesturen nadat hij/zij daarvoor expliciet toestemming had gegeven maar betaalt uiteindelijk wel, vooral als ik hem of haar in enigszins bedekte termen heb laten weten dat de bestelling toch echt onvoorwaardelijk was en vlotte toezending een van mijn handelsmerken is en door het overgrote deel van kopers zeer wordt gewaardeerd.

Eenmaal meldde een mevrouw mij een dag nadat ik haar had laten weten dat ik het boek (prijs € 3,10; verzendkosten € 3,65) op de bus had gedaan dat ze een exemplaar had weten te bemachtigen in een antiquariaat. Zonder overleg retourneerde ze het bestelde boek. Ik dankte haar en vroeg haar vriendelijk € 3,65 op mijn bankrekening te storten. Haar antwoord luidde dat ze dat niet van plan was want ze had aan de terugzendverplichting voldaan en was mij dus niets meer schuldig. Ik repliceerde dat ik niets wist van een terugzendverplichting en dat het naar mijn mening juridisch onjuist en moreel volstrekt verwerpelijk is als je na een onvoorwaardelijke bestelling zonder enig  overleg je financiële verplichtingen niet nakomt. Geen reactie, ook niet nadat ik haar mailde dat ik mijn ervaringen zou boekstaven bij Boekwinkeltjes op het daartoe bestemde standaardformulier. Het zij zo. Schouderophalend constateer ik “it’s all in the game!” Dan schrik ik van mezelf; leg ik mij erbij neer? “Hoort het er echt bij?”

Beste lezer, vergissen is menselijk en fouten maken ook; beide overkomen mij regelmatig. Die € 3,65 heb ik overleefd evenals de financiële consequenties van mijn eigen missers en blunders (en die van transporteurs!) gedurende de afgelopen tien jaar. Maar waar ik moeite mee heb is dat mensen zonder blikken of blozen anderen laten opdraaien voor de financiële gevolgen van hun blunders, fouten, vergissingen.

De boekenhobbyist uit Utrecht

 

Geschreven door internetcolumnist op 20-09-2017.